Aktivitet 2.
Jeg
har valgt at min målgruppe er senhjerneskadede mennesker. Dette fordi jeg i min
hverdag arbejder med denne målgruppe. Jeg tror på, at gennem den enkle borgeres
narrative fortælling giver mig som pædagog en større og mere reel mulighed for,
at støtte denne borger til en større selvhjulpenhed samt at øge dennes livskvalitet.
Den
målgruppe jeg arbejder med er ofte skadet på korttidshukommelsen, har afasi,
eller skadet, så de mister overblikket. Den viden jeg har om borgeren ved
første møde er det jeg kan læse mig frem via sagsbehandlerens bestilling. Ofte
er der yderlig beskrivelse fra sygehus og genoptræningscenteret med.
Det
er viden der ofte fortæller sygeforløbet, familieforhold, tidligere job, men
ikke noget om personligheden før ulykken.
Undervejs
i arbejdet med borgeren og i takt med at relationen bliver tættere kommer de
narrative fortællinger. Hvilken musik, film og kunst de holder af. Hvad røre
dem og hvilken hobbyer har haft deres interesser før. Mange af disse ting kan umiddelbart
tages op igen. Andre gange skal der tænkes i nye baner. Det er bare nemmere
hvis man kender historien.
Jeg
har på nettet fundet en folder ”At tage livshistorien alvorlig– Projekt omreminiscens og den personlige historie på institutionen Rødbo” lavet af Ove Dahl
og støttet af tryghedsfonden.
I
folderen henvises der til Kjeld Fredens som er læge og hjerneforsker. I bogen ”
Mennesket i hjernen s.308 ” skriver han ”Fortællingen skaber et kognitivt
landskab, der gør verden meningsfuld og forståelig. Når eleven fortæller om sit
arbejdsliv, fortæller til andre så meddeler han også til sig selv”
Jeg
er ikke i tvivl om at det er vigtigt at arbejde med den narrativ fortælling i
arbejdet med senhjernskadede mennesker. De har et levet liv bag dem, hvor de
havde styr på det hele. En trafikulykke, blodprop, hjerneblødning, tumer eller
et krampe anfald satte en stopper for det. De skal efter sådanne ulykker til at
finde en ny vej at gå ud af.
Aktivitet
3.
Jeg
kommer en gang i ugen ved en dame på 67 år som efter en hjerneblødning har
afasi. Hun er ramt både på talen og evnen til at læse og skrive.
Vi
kom ind i billedet da hendes mand døde i 2008. I bestillingen fra
sagsbehandleren kunne vi læse at der var to børn hun ikke havde kontakt til og
en ældre søster i Sønderjylland. Hun var blevet syg i 1998. Det var ikke meget
viden kan komme ind med.
Hjemmeplejen
er heldigvis ind over – dette fordi de var kommet i huset grundet manden var
meget syg det sidste år han levede. De kunne hjælpe med et telefonnummer til
søsteren og fortælle lidt om hvad kviden kunne og ikke kunne. Hun havde levet i
et ægteskab hvor manden havde styret det hele. Så hun skulle lære at handle
ind, gå i banken, have styr på økonomien og indhold i hverdagen. Med tilladelse
fra kvinden fik jeg lov til at kontakte hendes søster. Har siden ofte måtte
ringe for at få ting opklaret.
Hendes
søster har lavet et fotoalbum med små notater der fortæller lidt om kvindes
liv.
Her
kunne jeg godt tænke mig at lave en lille bog som fortæller hvem kvinden er,
hvordan livsforløbet har set ud og hvad hun laver i dag. Den skulle bestå af
fotos og små tekster – der kunne give både forståelse og anledning til en lille
snak. Kvinden har ikke verbalt sprog men hendes mimik og kropsprog er meget
tydeligt. Bogen ville også give mulighed for at kvinden ville kunne bruge den
til at vise hvad hun vil fortælle om.
Med
tiden og i takt med relationen mellem os er vokset er min viden om denne kvides
liv blevet stor. Et af mine argumenter for ar få lov til at brugen tiden på
dette projekt er at en dag er jeg der måske ikke mere og den nye skal starte
helt forfra.
Hej Jane,
SvarSletJeg er som sædvanlig bagud med det hele, og derfor i denne sene aftentime i gang med at indhente det forsømte - derfor en kommentar midt i sommerferien. Jeg synes projektet med den ældre dame lyder utroligt spændende, og ønsker jer begge al mulig medvind med projektet. Der er i hvert fald nok at tage fat på, når jeg læser om det beskedne udgangspunkt du havde før jeres første møde!
I min 2. praktik har jeg selv forsøgt mig med udformningen af en livshistorie for en af beboerne. Her anvendte jeg meget det, at tage bagud i tiden. Dette forstået på den måde, at beboeren og jeg kørte rundt og besøgte de steder, hvor han fx havde boet og arbejdet. Her blev han så fotograferet foran de forskellige steder, således at han også visuelt bliver understøttet når han efterfølgende bladrer i materialet. Desværre nåede livshistorien aldrig at komme helt i mål, da nogle niecer aldrig kom på et ellers aftalt besøg, og derfor manglede der stadig en del vigtige facts, da praktikforløbet sluttede. Lidt "øv" da det forudgående ellers var blevet helt hæderligt!
Hvad med den omtalte dames børn - er det din hensigt på et tidspunkt at inddrage dem...?
Bedste hilsner og god sommer!
Jørgen