3)
Med
udgangspunk i at man skal bevare respekten det enkle menneske og den funktionsnedsættelse
de måtte have, mener jeg godt man kan koble spædbarnsteori om sprog og samspil
sammen på.
4)
I arbejdet med
mennesker med funktionedsættelse har det pædagogiske arbejde været præget af
kommunikation har handlet om færdige meddelelser og der har ikke været så meget
fokus på at kommunikation også handler om skabe en fælles forståelse. At det
også handler om at være opmærksom på følelser, synspunkter, drømme, ønsker,
tanker og oplevelser.
5)
Alle mennesker
udvikler sig i det sociale samspil med andre mennesker. Som pædagog skal man
hele tiden tænke udvikling og selvbestemmelse og øget livskvalitet. Det er
derfor vigtigt at give sig tid i selskab med borgeren samt at være behjælpelig
med at borgeren indgår i sociale sammenhænge.
6)
Udtrykke ønsker og behov:
Her handler interaktionen om at opnå en ønskede
handling eller et ønskede objekt.
Dette kunne være ” Jeg er sulten, tørstig
m.m. Giver du mig min jakke, kop m.m.
Udvikle social nærhed:
Her handler interaktionen om at skabe og
udvikle den personlige relation til hinanden.
Samspillet her er det vigtigste. Det
kunne være fælleskaffe på et bosted, en leg i børnehaven m.m.
Udveksle information:
Her handler interaktionen om at få eller
give information.
Det kunne være hvordan har du det? eller
hvad er det? – fortælle hvad man hedder eller forklarer hvad man laver.
Opfylde sociale kompetencer/
etikker:
Her handler interaktionen om at tilpasse
sig de sociale etikker. Det kunne være at hilse på naboen, sige tak – til ham
der holder døren.
Jeg syntes der mangler et punkt, der
omhandler den interaktion, hvor der kommer følelser og meningsdannelse ind.
7)
Et spil huskespil sammen med et par
beboer og en pædagog. Den ene beboer har meget lav arusel og den anden store ordfindings
problemer. Der kan være flere mål med sådan en aktivt.
Det sociale element her vil give mulighed
for at dele følelser via spændingen i spillet, men også tålmodighed over for
hinandens begrænsninger – relationerne vil blive udbygget og forståelsen i
hinandens sprog vil bliver større.
8)
I teksten alternativ og supplerende
kommunikation – pædagogisk arbejde med mennesker uden talesprog skriver Mette Christensen
at ” Det er gennem kommunikation med andre mennesker at vi udvikler os og får
viden om os selv, om andre mennesker og om den verden vi lever i. Og det er
gennem kommunikation med andre at vi skaber vores identitet.” Det fortæller
hvor vigtigt det er at skabe muligheder og se muligheder for at kunne kommunikerer.
Et centralt punkt I teksten ”Sprog og kommunikation”
er at kommunikation handler om at have en fælles forståelse og at det er
igennem relationen denne skabes. At samværet, samspillet og den fælles
oplevelse bliver det primære og kommunikationssystemerne bliver det sekundere.
Per Lorenzen skriver i ” Kommunikation
mellem mennesker” at Forståelsen i kommunikationen fordre at vi deltager i
fælles historier og fortællinger I fortællingen må vi kunne stoppe op samme
sted og på den måde skabe et tema som så bliver grundlag for vores kommunikation.
9)
Man ville kunne lave en fotoserie eller en lille film som
fortæller hvem borgeren er. Det samme kunne man gøre med noget borgerne interessere
sig meget for. En borger kan f. eks gå op i fly. Man vil under forløbet danne
en ny fælles historie som vil kunne ligge grund for udbyggelsen af relationen
mellem borger og pædagog.
10)
En senhjerneskadet borger der har mistet evnen
til at tale og læse ville kunne have stor glæde af f.eks. en billede kogebog
der viser de forskellige trin i en opskrift. Måske kunne det være en ide at
målebærer havde forskellig farver.
En senhjerneskadet borger med hukommelse
og overbliksproblemer kunne have glæde af en dagskalender hvor på der står det
der skal huskes. Dette kan være på et stykke papir eller på en tavle med
piktogrammer.
Dette er med sigt på at højne
selvstændigheden og dermed højne livskvalitet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar