tirsdag den 11. juni 2013

modul 4

Aktivitet 1

Jeg har valgt at arbejde med ”livshistorie” fordi det er et spændende og vigtigt område i arbejdet med andre mennesker. Jeg har tidligere arbejdet med livshistorie og den narrative fortælling og er stadigvæk nygerrig på området.
Afsnittet af Mogens Sørensen ” Livshistorie som genre i pædagogisk arbejde” er en god appetitvækker. Han henviser til Marianne Horsdal som har skrevet flere bøger og livshistorie og den narrative fortælling. ”Vilje og vilkår”, ” Livets fortællinger – en bog om livshistorie og identitet” og ” At lære, at huske, at være. Gensyn med fortællingen. Det har i denne omgang ikke lykkes mig at kunne få dem hjem fra biblioteket. De er åbenbart populære.  De står på min ønskeseddel over bøger jeg gerne vil have og kan kun anbefale dem.

På nettet har fundet et par sidder der fortæller lidt om hvordan en livshistorie kan bruges som redskab i forhold til arbejdet med mennesker med nedsat funktionsevne og udsatte børn og unge. Mennesker der har mage skift i deres liv. Det gælder både forskellige bosteder og omsorgspersoner.
Dernæst fandt jeg en sidde med et diasshow der giver god inspiration og forslag til hvordan man kan udforme en livshistorie. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar