mandag den 27. februar 2012


”Børns mundtlige legekultur”
af Poul Bjerregaard.

Teksten fokuserer på børn i alderen 6 til 12 år. Legekultur er børns æstetiske symbolske udtryksform. Er det samlede begreb for leg og andre æstetiske udtryksformer. Den mundtlige legekultur er f. eks sang, rim, remser, fortællinger, gåder, vittigheder.

Der skeles mellem vertikal overlevering (voksen til barn) og horisontal overlevering (barn til barn)

Familien har stor betydning for om børn tilegner sig glæden ved sproglig leg. Hvis der er tradition i familien for at fortælle vittigheder og gåder er det noget børn tager med sig. Pædagoger skal have indsigt i børns sprog og legekultur, så de kan støtte op omkring børns udvikling og have tålmodighed til at lytte. Vide hvad det er, der fanger lige nu.

Børn tager sproget og måden det bruges på, til sig mange forskellige steder. Det fra de moderne medier. Reklamer, film, radio og pc. I hjemmet og i institutionen. De leger med sproget og finder hele tiden noget nyt at blive udfordret af. Rim og remser, parodier, forskellige typer af fortællinger.

De udvikler deres humoreske sans via deres leg med sproget – hvad de finder morsomt. Det giver de utryk ved f. eks at fortælle gåder, vittigheder og lave parodier.

Vi kan som kommende pædagoger være med til at udvikle børns mundtlige legekultur ved at skabe interessen for fortællingen, men også ved at Bagge børnene op i det der interessere dem lige nu og her. Skabe rum til at det gysere, rap., spænding, rim og remser der er i fokus lige nu.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar