”Børns mundtlige legekultur”
af Poul Bjerregaard.
Teksten fokuserer
på børn i alderen 6 til 12 år. Legekultur er børns æstetiske symbolske
udtryksform. Er det samlede begreb for leg og andre æstetiske udtryksformer. Den
mundtlige legekultur er f. eks sang, rim, remser, fortællinger, gåder,
vittigheder.
Der skeles
mellem vertikal overlevering (voksen til barn) og horisontal overlevering (barn
til barn)
Familien har
stor betydning for om børn tilegner sig glæden ved sproglig leg. Hvis der er
tradition i familien for at fortælle vittigheder og gåder er det noget børn
tager med sig. Pædagoger skal have indsigt i børns sprog og legekultur, så de
kan støtte op omkring børns udvikling og have tålmodighed til at lytte. Vide
hvad det er, der fanger lige nu.
Børn tager
sproget og måden det bruges på, til sig mange forskellige steder. Det fra de
moderne medier. Reklamer, film, radio og pc. I hjemmet og i institutionen. De
leger med sproget og finder hele tiden noget nyt at blive udfordret af. Rim og
remser, parodier, forskellige typer af fortællinger.
De udvikler
deres humoreske sans via deres leg med sproget – hvad de finder morsomt. Det
giver de utryk ved f. eks at fortælle gåder, vittigheder og lave parodier.
Vi kan som
kommende pædagoger være med til at udvikle børns mundtlige legekultur ved at
skabe interessen for fortællingen, men også ved at Bagge børnene op i det der
interessere dem lige nu og her. Skabe rum til at det gysere, rap., spænding,
rim og remser der er i fokus lige nu.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar